fredag 11 juni 2010

i försommargrönskan

vad är drivkraften? hur hittar vi det som engagerar oss? vad är det som väcker vår uppmärksamhet och får oss att stanna upp? kanske är det när vi inte förstår, när vi inte begriper något och inte kan släppa förrän det klarnar för oss, ibland väcks nya frågor och nyfikenheten växer, och man kan ägna lång tid för att förstå.
idag har jag lyssnat till fyra kvinnor som har delat med sig av sin kunskap och sin nyfikenhet på Ellen Key. Jag har varit på Nässjö poesifestival och lyssnat till seminariet; vem är rädd för Ellen Key? De medverkande var Ulrika Knutsson, som moderator, Claudia Lindén, Anneli Jordahl och Ingela Bendt. Samtalet gav mig en ny bild av Ellen Key, eller faktiskt flera nya bilder. Och jag blev sugen på att läsa hennes egna verk, förutom de tre böckerna som skrivits av de tre som Ulrika Knutsson samtalade med. Så nu ska jag skaffa mig Kärleken och äktenskapet av Ellen Key, Anneli Jordahl berättade att hon läst den och strukit under, men slutade med understrykningarna för att hon tyckte att så mycket var bra. Under samtalet blir det tydligt att Ellen Key var modern för sin tid, hon var före sin tid både vad det gällde synen på äktenskapet och synen på barn.
Inspiration är onekligen en viktig drivkraft, för samtalet jag hörde i dag då fyra kvinnor delade med sig av sina kunskaper om Ellen Key och hennes gärningar - det inspirerade mig att vilja veta mer, min nyfikenhet väcktes och min beundran. Kanske kan hon vara en förebild, Ellen Key, jag vill ta reda på mer i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar