söndag 6 december 2020

6 december; Jag speglar mig i ditt ansikte Persefone

 

Jag speglar mig i ditt ansikte Persefone,
det är det enda jag kan göra.

Låter blicken glida över ditt ansikte
memorerar dina konturer.

Du är min spegelbild.
Jag har ingen annan.

I dig ser jag mitt öde
förstår vad mitt kön gör med mig.

Jag blir ett byte, ett lovligt byte,
som förbytt av mannens blick
letar jag efter nya sätt att få honom att falla
för mig.

Ändå vill jag slå mig fri
jag vill kravla upp ur dödsriket
börja leva
alla årstiderna är också mina på jorden.

Fötterna trampar fram
det är fortfarande juni

gruset torkar ut mina fötter
som spricker av torkan mer än jorden

därunder finns ditt rike
du som härskar över mitt hjärta

möt mig här
mitt på dagen
mitt i solljuset.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar