ett skrivrum vill jag ha
har faktiskt just varit i ett, hela helgen
ett rum där det skrivna ordet stått i fokus
varsamt läst och behandlat av en grupp människor som
älskar orden, uttrycken, berättelserna, dikterna,
det lyriska
blir lyriska
av att samtala, tala tillsammans om text
fler perspektiv, en ny synvinkel, ett annat sätt att tolka
analyser som fördjupar läsningen
som är som en vågrörelse,
sköljer in över texten så att den lyfter och
suger med sig sina läsare in i
diktens värld
in i det skrivna
rummet
Välkommen till "Skriv, dikta och berätta"! Jag heter Alva Uddenberg och är diplomerad uttryckande konstterapeut och skrivarlärare på folkhögskola. Jag tar emot klienter i uttryckande konstterapi och håller workshop i uttryckande konst. Jag skriver: poesi, prosa, brev, dagbok, krönika, essä och reportage.
söndag 8 november 2009
lördag 7 november 2009
dansar med ord
dansar med ord och väntar på att någon ska läsa och lyssna
varför skriver jag
för att kunna tänka klarare
för att liv finns i berättelser
för att berättelser inspirerar och ger liv
utforska världen, upptäcka den och göra ett försök att benämna det som händer och har hänt,
det jag ser
förstå, ett försök att se hur tillvaron hänger ihop
ibland tvärtom; en önskan om att se tillvarons komplexitet och vara i det obegriplig och göra det synligt
nyanser, människor
och allt det där andra som myllrar
varför skriver jag
för att kunna tänka klarare
för att liv finns i berättelser
för att berättelser inspirerar och ger liv
utforska världen, upptäcka den och göra ett försök att benämna det som händer och har hänt,
det jag ser
förstå, ett försök att se hur tillvaron hänger ihop
ibland tvärtom; en önskan om att se tillvarons komplexitet och vara i det obegriplig och göra det synligt
nyanser, människor
och allt det där andra som myllrar
söndag 25 oktober 2009
Höstgult
Jag vet inte vad som väcker mig, för det är tyst på landet, men kanske är det den torra lite stickiga värmen från de gamla elementet. Den bruna rullgardinen åker upp och utanför är det gult, i träden, i buskarna och på marken. Och en fuktig dimma gör luften lite tung och ljuset når inte fram. Tänder lampor och låter dem vara tända hela dagen. Stannar inomhus och plockar. Men mest fylls dagen av nya ord, så härligt att leva nära någon som erövrar språket och smakar, prövar orden. Och när orden inte räcker då kan man visa vad man menar.
tisdag 13 oktober 2009
frossa
Vi cirkulerar runt orden som öppnar nya världar,
jag tänker på ett långt ord
ö
ön
öns
önske
önskemusik
önskebrunn
önskepresent
önskeord
ord
ordet
det
ett
ingen plats för ordväxling
vi kan väl växla ord med varandra
jag behöver några nya
som fronta, imponera, sälja
mina är nötta
trött, blyg, lagom
i ärlighetens namn
finns det många jag
ändå vill jag bara dig
jag tänker på ett långt ord
ö
ön
öns
önske
önskemusik
önskebrunn
önskepresent
önskeord
ord
ordet
det
ett
ingen plats för ordväxling
vi kan väl växla ord med varandra
jag behöver några nya
som fronta, imponera, sälja
mina är nötta
trött, blyg, lagom
i ärlighetens namn
finns det många jag
ändå vill jag bara dig
söndag 11 oktober 2009
oktoberkänsla
Jag letar efter ord
hittar några nya som jag prövar
men de studsar mest runt och betyder inte alls
något
Jag letar efter ord
hittar några gamla som jag omprövar
de sticker iväg ut i rymden och lämnar
spår
Gulsprakande stigar
ligger framför mig och viskar
lika tyst som vinden
att tiden står still
Och jag tänker,
ja visst
allt stannar kvar i mig
tiden är
hittar några nya som jag prövar
men de studsar mest runt och betyder inte alls
något
Jag letar efter ord
hittar några gamla som jag omprövar
de sticker iväg ut i rymden och lämnar
spår
Gulsprakande stigar
ligger framför mig och viskar
lika tyst som vinden
att tiden står still
Och jag tänker,
ja visst
allt stannar kvar i mig
tiden är
fredag 1 maj 2009
i rörelse
Promenaden. I rörelse. Går över ängen, snabbar på och börjar småspringa, ökar takten lite till och tar sats för att hoppa över diket och landar på grusvägskanten, styr stegen österut ner mot vatten, låter fötterna lunka med jämna steg, ögonen läser av dikesrenen där blåsippor och vitsippor lyser i fjolårsgräset. Här, mellan skog och sjö, kommer jag i kapp mig själv och stannar upp.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)