onsdag 19 december 2018

Jaget i denna dikt kan också vara du


Du lyssnar när jag talar
vad hör du

Jag ser på dig när du talar och dina rörelser
blir bindestreck mellan dina ord

Tystnaden du svarar med när jag ställer en fråga
gör mig osäker

Är jag den mobbade eller är det bara så att du inte har tid
Hur vet jag

Behöver jag visa dig ditt värde,
kan vi människor ens tala om värde när vi talar om varandra

Relationen kan vara värdefull, eller relationen är och
är jag med dig då betyder du något för mig

Jaget i denna dikt kan också vara du
I det universella ingår både du och jag, våra erfarenheter liknar varandra

Glappet mellan två kan visa sig med orden och kan minska med rörelsen
Därför ser jag på dig när du talar för att jag vill förstå och komma nära

också din värld är nära min
i de mest uppenbara letar vi efter frågor när svaren ligger uppradade inför oss

Tänk att du har min uppmärksamhet
kanske kan jag kalla dig min vän ändå håller jag mig undan från dig,
orkar inte mer än det just nu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar