torsdag 6 maj 2010

på mitt språk

orden ligger i munnen och väntar, funderar en stund om mottagaren faktiskt har en annan tolkning av orden än jag, det blir så mycket svårare då, annars är kommunikation det roligaste som finns, såg en dokumentär häromveckan om en kvinna som var nunna och där fick de inte prata med varandra mer än under vissa tidpunkter på dagen, oj så svårt att leva så jämt,
att skriva kan mycket väl vara ett sätt att tänka, således ett sätt att kommunicera med sig själv och förstå tankarna som far runt och vad jag menar, men i samtalet, i dialogen med andra då växer så många fler tankar fram och det blir som att tänka tillsammans
språk är så fantastiskt, orden ligger i munnen och väntar på att få användas så att vi kan mötas
hej!

fredag 16 april 2010

personligt och allmängiltigt

Vad gör jag när orden, bildar meningar, skriver minnen och reflekterar - är skrivandet ett grävande där lager efter lager lyfts undan, för att finna trådar att dra i och nysta upp...

När blir det skrivna allmängiltigt? Jag gräver bland mina minnen, går in i dem skriver ner dem och försöker minnas och fylla i där jag inte minns, allt för att få en helhet - något som logiskt hänger ihop och upplevs som trovärdigt.

Här kommer några frågor som jag funderar på:
Hur gör man sig själv synlig?
Hur tar man plats utan att betraktas som ego?
Hur berättar man sin historia utan att bli sedd som bitter?
Hur går man in på ett fik och dricker te och känner sig nöjd med det?
Hur gör man för att känna sig nöjd med det som blir gjort istället för missnöjd med det som inte blir gjort?

Jag sitter still, funderar och återkommer.

måndag 29 mars 2010

skrivkurser!

Det är vår i luften och klockan visar sommartid!
Hög tid att kolla in skrivarkurser som går i sommar och som börjar till hösten!

På Skeppsholmens folkhögskola finns skrivarkurser för unga och för vuxna, för nybörjare såväl som för den som kommit längre och har ett skönlitterärt projekt på gång!
På samtliga kurser jobbar jag för att öka medvetenheten om den egna rösten i det skrivna språket! Välkomna!

Skrivarkurser på Skeppsholmens folkhögskola 2010

Skriv!
är en kurs som ska ge dig som redan skriver möjlighet att utveckla ditt personliga uttryck och komma i kontakt med andra människor som skriver för att spegla dina texter. Varje deltagare på kursen har ett skönlitterärt "projekt" på gång och syftet är att du ska komma vidare med det. Dessutom innehåller kursen moment med syfte att utveckla dina kunskaper i skrivhantverket.


Skrivarkurs den 21 till 24 juni

För dig som vill prova på att skriva dikter, noveller och berättelser. På ett lustfyllt sätt prövar vi och experimenterar med det skrivna språket. Vi gör kreativa skrivövningar, aktiverar våra sinnen, tar oss till olika platser och miljöer, bearbetar texter, talar om texter samt läser etablerade författares verk och studerar deras teknik.

Skrivarkurs för unga, den 14 till 17 juni

Det här är en kurs för dig som har fyllt 16 år och som vill prova att skriva dikter, noveller och berättelser. Vi kommer att på ett lustfyllt sätt pröva och experimentera med det skrivna språket, vi kommer att göra kreativ skrivövningar, bearbeta texter, tala om texter och sammanställa det som ni skriver under kursen till ett fanzine.

tisdag 9 mars 2010

är det solen som gör skillnad

okej, vädret är tydligen ständigt aktuellt - åtminstone återkommer jag ofta till vädret, men hur är det går allting lättare när solen skiner eller är det bara en känsla
jag upplever att mer blir gjort, att jag orkar mer och kreativiteten kommer igång
det är som att solen skapar en mer tillåtande atmosfär
jag blir inte lika rädd för att göra fel, känner inte de granskande ögonen lika mycket
axlarna sjunker och orden rullar fram
hur påverkas jag av regnet och den mulna himlen, menar jag att ett grådaskigt väder verkligen påverkar min förmåga och mitt mående, nej jag tror inte det egentligen men däremot om man är lite nedstämd så kan nog ett mulet väder förstärka den känslan och ibland är också det förlösande för kreativiteten, och snöstormen när den viner om öronen och jag är ute och promenerar, stänger in mig i min egen tankevärld då skuttar idéerna fram inte alltid ner på ett papper men ändå promenaden och tankarna får en mer monoton rörelse i snöstorm som är frigörande och tillåtande
så kreativiteten handlar inte om väder och vind mer om förmågan att vara inspirerad och företagssam när tillfälle ges
det blir alltid något slags uttryck
tryck ut!

måndag 1 mars 2010

jag skriver dagbok, blogg, tankebok och känslobok

dagbok, blogg, tankebok, känslobok - namnen är många på det jag skriver, men här finns en skillnad, de är varianter
dagboken med hänglås, den skrev jag flitigt i då hantverket var nytt, då pennan långsamt formade bokstäver, då varje dag antecknades med händelser, korta referat av med vem och vad som hänt, ibland smög sig känslorna in men mycket kortfattat
senare kom känsloboken, då fångades allt från förälskelsen till besvikelsen, svartsjukan, sorgen och ångesten
tankeboken dök upp, skrev ner allt som rörde sig där inne, ocensurerat i en riktningen för att göra mig själv synlig för mig själv,
bloggen som formas nu är en reflekterande form, ibland påhittade berättelser, fiktiva gestalter som tar plats och råkar ut för vardagsproblem, och ganska ofta mina egna tankar kring böcker jag läser, händelser i världen, åsikter som uttalas, bloggen är en möjlighet att uttrycka sig i det offentliga rummet
gemensamt för alla formerna är det personliga uttrycket, ett utrymme för det som måste formuleras och uttryckas, så bra att ha olika former för sitt uttryck - samlar på mig mer och mer

tisdag 2 februari 2010

att skriva det som kommer för stunden

att skriva om omvälvande upplevelser kan förbättra hälsan, både psykiskt och fysiskt läste jag häromdagen, det bekräftar bara det jag själv upplever gång på gång, nämligen att skrivandet hjälper mig att må bra, att slippa bära runt på alla tankar och istället skriva ner dem och på så vis lämna dem,

men däremot behöver man inte visa allt man skriver, sådana texter som är skriva av sig varianten kan gott stanna i byrålådan eller mappen eller var man nu har dem, istället kan omgivningen glädja sig åt en gladare människa

liv är föränderligt, den ena dagen är inte den andra lik, förändringen sker kontinuerlig eller som min son sa i morse: mamma, har du tänkt på att den dagen som var igår den kommer aldrig mer tillbaka och sekunden som just passerade kommer inte heller tillbaka, han har så rätt - varje ögonblick är nytt, livet går inte i repris

och med skrivandet kan jag öka min närvaro och fånga fler nyanser av varje stund,
särskilt när jag tillåter mig att skriva det som kommer för stunden då fångas associationer och tankar som annars bara hade passerat

tisdag 12 januari 2010

När jag är

När jag är på humör för att baka då kan det bli hur mycket bröd som helst. Jag sätter degar, låter dem jäsa och ugnen är varm i flera dagar. När jag är på humör för att springa då kan jag springa hur långt som helst då kan det bli en springtur både på morgonen och kvällen och löpbandet på gymmet snurrar fort. När jag är på humör för att skriva då skriver jag hur mycket som helst viktigt och oviktigt angeläget och perifert då springer fingrarna fram över tangenterna. Nu när jag är på humör för att skriva ska jag göra det rationellt, praktiskt, planerat och målinriktat. Då hoppas jag att jag ska fortsätta skriva även då jag inte är på humör. Tänk vad kan inte det bli.