Välkommen till "Skriv, dikta och berätta"! Jag heter Alva Uddenberg och är diplomerad uttryckande konstterapeut och skrivarlärare på folkhögskola. Jag tar emot klienter i uttryckande konstterapi och håller workshop i uttryckande konst. Jag skriver: poesi, prosa, brev, dagbok, krönika, essä och reportage.
söndag 6 december 2020
6 december; Jag speglar mig i ditt ansikte Persefone
lördag 5 december 2020
5 december; en skalbagge från sommaren flög in
En skalbagge från sommaren flög in
landade på ett dagboksblad
konturerna av skölden skimrar i guldgrönt
alldeles blank nypolerad
av sommarmorgonens dagg.
På grusvägspromenaden i juli
är dikesrenen fylld av färger;
blåklockans violetta och hundkexens vita
ett smultrun lyser
jag letar mig in i din hand som är varm.
Två skimrande skalbaggar
landar på dagboksbladet
det var du och jag då.
fredag 4 december 2020
4 december; jag sträcker mina armar runt dig
Ekstammen med rynkor
djupa som fåror
i solbränd hy
visar årsringarnas yttre; barken
rötterna tränger djupt
kronan är vidsträckt.
På din mitt finns en utbuktning
som botten på utsidan av en skål
jag sträcker mina armar runt dig
lägger min mage intill din rundning
örat intill stammen
du flämtar till
jag ser inte din mun men jag hör din röst
i djupet av mitt hjärta
ligger dina ord
på rad
bildar en mening sen urminnes tider
innehåller all världens visdom
du träder ut i ljuset nu
molnen skingras
solens strålar skär genom luften
bryts mellan dina grenar
alla dessa strålar
genom mängden av grenar
all denna eks
erfarenhet
är jag tvungen att möta
likt humlan
som kryper sista biten in i sitt bo
närma mig varsamt
mitt liv.
torsdag 3 december 2020
3 december; jag fångar en idé
färger och liv fladdrar runt mig, ett moln av surrande idéer, jag fångar en och börjar skriva och sen lyssnar jag en stund och får fatt i en ny idé som jag fortsätter på, så skapas en text
ord som jag greppar och lägger ner på pappret som kanske en dag får kraft av vinden och flyger ut i världen så att jag får klara mig utan den texten medan världen tar emot den och låter den bli läst som en berättelse om kärlek, nåt annat kan jag inte tänka mig
när människor möts i ett rum och har gett sig själva i uppdrag att skriva då möts också deras smärtor och deras glädjor och rummet blir fyllt av liv som skrivs ner och tar form inför deras ögon, ett minne blir en fjäril som fladdrar iväg och ut i den värld som undrar vad sker därinne
onsdag 2 december 2020
2 december; dofterna, lukterna - jag letar i mitt minne efter en doft att skriva om
I trappan upp till Märta som bodde rakt över vägen från min farmor och farfar, i hennes trapp doftade det varmt smör. Märta bakade småkakor. Värmen från ugnen stannade kvar i köket. Hon bodde i huset som varit mejeri, som nu var nerlagt. En trappa upp fortsatte hon att baka sina kakor och jag besökte henne och fick smaka. Sällan såg jag henne utomhus. Hon hade en trädgård. Huset såg så stängt ut och ganska ofta undrade jag om hon var där. Men hon var där.
Som vuxen kan jag undra vad hon gjorde och varför hon stängde in sig. Hennes man dog före henne. Han fick motorstopp på järnvägsövergången just när ett tåg kom. Hans liv slutade dramatiskt. Kanske var det stoppet lika dramatiskt som den dagen han beslöt sig för att bomma igen mejeriet och sluta med det som hade varit hans uppgift i byn. Kanske påverkade det Märta också, kanske handlade hennes instängdhet om förlusten av mejeriet.
Jag ser hur hon sitter vid köksfönstret, en trappa upp, och ser ut på grusvägen där det då och då passerar en bil eller en cykel. Jag känner hur perstorpsplattan på bordet bär hennes underarmar som vilar där. Jag ser hur hennes kropp är stadig och smidig och trött. Som om den slitit sig fram till detta bord och detta fönster ett helt liv. Blicken söker längs vägen men ingen som hon väntar kommer gående. Barnen återvänder inte på besök. Varför? Kakorna som hon bakar - vem äter dem nu?
Ibland tänker jag att hon fortfarande bor däruppe och att hennes finrum fortfarande andas den kyla som ett rum som ingen använder får. Dofterna hos henne var varma och kalla. Hon själv hade en beige ton över sig, det var lockarna i håret som gjorde Märta och sen hennes leende ögon. Det fanns något i blicken som gjorde mig trygg, jag visste att hon var snäll och att hon inte ville ha något av mig, hon bjöd på sina kakor men sa inget om sitt liv.
Jag undrar vem hon var? Hur hade just hon blivit en som bodde där och stängde in sig med sina småkakor? När jag var barn ropade min farmor på mig att komma, då kände jag alltid en lättnad för hemma hos farmor och farfar var det mer liv, människor kom och gick hela tiden.
tisdag 1 december 2020
1 december; vissa spår är djupare än andra
En omsorg, den som måste till för att upprepa världen. Dag ut och dag in vaknar jag, vaknar du. Vi vaknar men vi är på olika platser. Jag är på en plats där det ligger en öppen horisont framför mig, landskapet är kargt och jag kallar det för mitt arkaiska landskap, uråldrigt och länge har jag vandrat där, sen jag föddes och det var mycket länge sedan.
Du är på exilens rand, du flyttade som barn med din familj från en kontinent till en annan, ni flydde och du hamnade på exilens rand. Jag avundas dig inte. Jag tänker att barn ska inte växa upp med den erfarenheten. Ändå sker det överallt och hela tiden i vår värld.
När jag var barn flyttade vi till en annan kontinent men vi flyttade hem igen. Jag tog med mig språket och en helt ny värld. Jag var sex år och förstod inte att den erfarenheten skulle komma att prägla mig och mitt liv fram till nu. Vissa spår är djupare än andra, vissa punkter är smärtsammare än andra. Du är min smärtpunkt. Varje dag vaknar jag och tänker på dig.
fredag 23 oktober 2020
Nyhetsbrev oktober!
Hökarängen 23 oktober 2020
Hej!
Hösten är här!
Guldgult och oranget i träden och på marken, vind och regn i luften denna dag när jag gick till ateljén och mottagningen här i Hökarängen.
September och större delen av oktober har gått fort, fyllt av skrivande och skapande dans, samtal och handledning av texter.
Nu planerar jag för den workshop i uttryckande konst på temat “Närvaro och reflektion” som kommer att äga rum i november. Ett par platser finns kvar - välkommen att anmäla dig!
Workshop 27-28 november “Närvaro och reflektion med uttryckande konst”
Hur ser livet ut nu? Har du utrymme för det som är viktigt? Vad vill du lämna bakom dig? Välkommen till en workshop där vi både utforskar vår inre och yttre värld genom uttryckande konst. Inga förkunskaper krävs. Vi träffas fredag kl 18-21 och lördag kl 9.30-16 i min arbetslokal i Hökarängen. Anmälan dig till alva.uddenberg@gmail.com senast 12 november. Begränsat antal platser! Kostnad 1250kr inkl moms. Ateljén anpassas så att det går att följa FHMs rekommendationer.
Jag bjuder också in till uttryckande konstterapi:
Enskild terapi - varje session tar sin utgångspunkt i samtalet och vad som är aktuellt för dig att arbeta med, de olika konstnärliga uttrycken blir sedan ett sätt att fördjupa och närma sig det mest angelägna. Vi träffas 3 gånger för inledande samtal för att se vad du behöver arbeta med och kommer sen överens om hur många tillfällen terapin ska omfatta. Mejla alva.uddenberg@gmail.com om du vill veta mer eller vill boka en tid. Det första inledande samtalet är kostnadsfritt.
Jag är diplomerad uttryckande konstterapeut (grundläggande utbildning i psykoterapi) och har också mångårig erfarenhet av att arbeta med människor i utveckling, 25 år som lärare på folkhögskola och sen 2015 har jag haft klienter i uttryckande konstterapi.
Välkommen till min ateljé och mottagning på Russinvägen i Hökarängen!
Du får gärna dela och vidarebefordra detta till någon som du tror skulle vara intresserad!
Med vänliga hälsningar
Alva Uddenberg
Dipl. uttryckande konstterapeut
Folkhögskollärarexamen, fil. mag i litteraturvetenskap och skrivpedagog
070 433 70 14
https://skrivdiktaochberatta.blogspot.com/
