Visar inlägg med etikett novell. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett novell. Visa alla inlägg

onsdag 1 juli 2020

En ö; mitt hörn av världen

Båten tog oss över till ön, det är en varm förmiddag i slutet av juni, grusvägen dammar. Där ser jag oss gå, du är nu 1 och 53 lång och bär din lila ryggsäck fylld med både kapitelböcker, mjukdjuret och pyssel. Vi är på väg till stugan på ön. Landskapet grönskar och det frodiga möter hettan. Framme vid granskogen går vi genom myggornas värld och strålarna blinkar till mellan grenarna. Så skymtar sjön och husknuten. Vi är framme vid stugan som ligger mitt i det gröna med ansiktet mot sjön där fåglar bor.


Vi hittar nyckeln på sin plats i förrådet och träder in i stugan som någon annan möblerat med sitt liv. Vår packning står lutad mot köksskåpen medan vi går runt och provligger sängar och öppnar dörrar. Nyfiket letar du efter din plats och landar i en säng där det går att möta sig själv med fönster åt tre håll. Ett hörn av världen, ett eget hörn, en plats att vara på. Vi sover här. Vi badar här. Vi äter och pratar och vandrar. Du är min dotter och jag ser dig plocka blommorna; gula, lila, rosa, blåa, vita. Du frågar om namnen på växterna. Jag benämner dem och du upprepar. Du är tolv år. Du är mitt barn och jag går bredvid lyssnande och glad. Världen kan upptäckas här, ett hörn av det stora som vi också är en del av.


Du vaknar sent nästa morgon; sätter dig upp med nästäppa och tovigt hår. Jag känner mig också trött och har somnat om flera gånger. Men nu går vi upp och äter frukost. Första morgonen i stugan hittar vi inte riktigt hem i oss själva. Det pågår ett arbete att förstå var jag är. Går ner till bryggan och där simmar små fiskar runt och rör sig i stim. En tärna dyker men blir utan byte cirkulerar längre bort till en annan vik för fångst.


En kväll går vi till Båken. Den ligger på en höjd och vi tar trapporna i snabb takt för nu går solen ner och vi vill se den ligga där på horisontens kam och lysa röd. Ditt motstånd mot promenaden mjuknar och du vänder dig mot mig och säger tack mamma att du tog mig hit. Sen höjer du kameran och tar bilder av den eldfärgade solen som rullar ner bortom horisonten men som ännu skiner på oss, på Båken, på tallarna och gör himlen rosa. Ålands hav blir en pastellmålning under himlen den här kvällen. Skären ligger som längtansfulla platser av frid, stilla, stilla är havet och vi sätter oss intill varandra på klippan och ser hur solen försvinner. Det är den tiden när natten aldrig blir mörk, ett skymningsland breder ut sig och vi tar en annan väg ner från berget och vänder hemåt.


Stugan har blivit hem. Vi sover gott och lyssnar till tystnaden. Jag packar matsäck. Oliver, tomater, sallad, vatten. Så vandrar vi längre söderut med handdukar och baddräkt. Grusvägen har skuggiga ställen där vi stannar och dricker. Solen är åter högt på himlen och vi letar oss fram till en strand med sand, småfisk i stim och släta klippor. Segelbåtar på väg ut mot Ålands hav. Värmen rinner av oss när vi badar i det friska. Simmar och dyker. Sen sitter vi på klippan och äter sallad, småpratar och tystnar tillsammans. Klippan är varm och jag lägger mig ner för att ta in dofterna av salt, vatten, sol och värme.


När vi promenerar hem har vi läst och badat i flera timmar. I dikeskanten växer förgätmigej och du som jag beundrar den lilla blommans söthet. Gulliga ljusblå små. Vi kommer till en vägkrök och jag förnimmer min barndom, dofterna som slår upp från den fuktiga marken tar mig tillbaka till en annan ö och en annan tid. Jag berättar det för dig och kanske förstår vi båda just då hur nära vi står varandra i det ögonblicket när mitt minne tar form och blir en tråd i den livsväv som är din och kommer att vara ett minne för dig. 

Du håller om mig, dina kramar är så mjuka, så som barn kramar sin mor. Jag är din mor och du vänder dig till mig. Dina bröder finns också i kramarna. Mina barn, tre barn, finns som kroppsliga förnimmelser. Kroppens minnen träder fram och längtan efter den närheten som funnits blir ibland oöverstiglig. Så vänder jag om och ler istället över att bära på minnen av den närheten. Tänk att mitt hörn av världen är just det här; att vara mor till tre barn som jag fått dela och får dela så mycket med. 



lördag 16 maj 2020

16 maj: "Vi åkte ut till naturreservatet som jag hade längtat"



Vi åkte ut till naturreservatet som jag hade längtat efter. Grusvägen låg framför oss i ett landskap med vikar och ängar. Sensommar. Vi är tidiga och inte så många andra går här. Vi letar oss ut till en plats, en klippa där ingen annan är och medan vi sitter där sjunker vi in i ett lugn. Solens speglingar i vattnet, som är stilla, ingen vind. Vi har kaffe, smörgås, sallad och en chokladbit med oss. Lunchen smakar extra gott. Varje del av mig är lycklig här, också nu när jag går tillbaka träder känslan fram. Det är samtalet som pågår mellan oss som gör mig lycklig, jag minns inte vad vi pratade om men jag minns hur vi pratade. Lugna stämmor som letade sig fram i ett ämne som vi båda ville utforska. Ofta rörde vi oss i det mellanmänskliga, rörde oss i hur människan förhåller sig till livet, världen. Hur konsten har gestaltat detta genom tiderna. Tillsammans var vi nyfikna och jag tyckte om att lyssna till dina tankar som du varit med ett tag och som du presenterade för mig. Vi valde varandra du och jag. Där i skogen hittade vi svamp, mina ögon hade blicken med sig och gula kantareller trädde fram bland blåbärsris och mossa. Din förundran både över blicken och svamparna påminde mig om barnet i mig. Det lekfulla trädde fram i dig och så var vi där, som två barn, de barn vi också var tillsammans. Jag älskade att ströva sådär i skogen med dig och upptäcka, det var som att du gav mig en bit av min barndom tillbaka. Inne i mig öppnade sig minnen och platser som jag inte besökt på länge. Stunder från barndomen då närvaron varit stark och ögonblicket var precis som det skulle. Så var tiden med dig när vi hade det som bäst. Jag behövde inget mer än din närvaro, vi gjorde livet meningsfullt och oändligt tillsammans. 

fredag 15 maj 2020

Digital kurs: “Junigrönska, solglitter och kreativt skrivande 3 dagar” 15-17 juni 2020


Varmt välkommen till “Junigrönska, solglitter och kreativt skrivande” 15-17 juni!
Kursen kommer att innehålla olika skrivövningar och mitt mål är att vi tillsammans når fram till ett kreativt flöde i vårt skrivande!

Kursen pågår mellan klockan 9.00 och 15.00 med avbrott för lunch och fikapauser.
Vi möts via en digital plattform i ett digitalt “rum” på nätet via videolänk google meet. 

Vi kommer att arbeta med olika sinnen.
Vi låter oss inspireras av vår närmiljö både utomhus och inomhus. 
Vi låter oss inspireras av andra kreativa uttryck: bild, musik och rörelse. 
Vi kommer också att läsa och samtala om dikter och kortare prosatexter. 

Vi möts i det digitala “rummet” och gör moment tillsammans,
växlar över till enskilda skrivstunder för att
återkomma till det digitala “rummet” och
mötas med våra nyskrivna texter.

På ett lekfullt sätt öppnar vi dörren till det kreativa och skriver poesi och prosa!

För att gå kursen behöver du ha tillgång till: dator med högtalare och mikrofon, internet,
papper och penna samt ritpapper och färgkritor.

Du anmäler dig genom att skicka ett mejl till:
alva.uddenberg@gmail.com senast måndag 1 juni, uppge namn, personnummer och adress.

Kurskostnad för 3 dagars skrivarkurs är 1250 kronor (inkl 25% moms). 

Välkommen!

tisdag 31 mars 2020

OBS! Tollare folkhögskola ställer in alla sina sommarkurser så även "Kreativt skrivande 15-18 juni"

Hej!
Idag tog jag emot det tråkiga beskedet att Tollare folkhögskola ställer in alla sommarkurser 2020.
Det innebär att Kreativt skrivande 15-18 juni inte blir av i år.

Min förhoppning är att kunna erbjuda ett alternativ till den kursen i egen regi.
Självklart är att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Jag återkommer så snart formen för detta är färdig.

Fortfarande kan detta bli verklighet:
Junigrönska, solglitter och skrivande.
Under kursen kommer vi att göra både kortare och längre skrivövningar.
Inspiration finner vi i andra konstnärliga uttryck och i den natur vi har runt oss.
Välkommen!

För mer information och intresseanmälan mejla: alva.uddenberg@gmail.com



torsdag 19 mars 2020

Om ett par dagar skulle du ha fyllt 100


Din rygg. Dina starka ben. Din kropp. Den är liten och seg. Förkläde alltid. Kjolen som bryter av och visar det vackraste av benen. Din rytm vid köksbänken. Du rör dig vant mellan kastruller, skärbrädor, kryddburkar, potatisskalare, kylskåp, smörbyttan som står i skåpet där alla kakorna finns. Smöret som alltid är varmt och mjukt.
Du. Sätter dig vid köksbordet, drar undan gardinen, kikar ut på bilen som passerar och vet vem som kört förbi och vart den är på väg. För du vet. Sällan möter jag tvivel från dig. En gång har jag sett dig gråta. Många gånger har jag känt din irritation, som en tydlig gräns för vad som hör hemma här och inte. Dina händer är små, dina naglar ljust rosa. Korta naglar, som trummar mot köksbordets yta. Jag saknar dig. Saknar.
Din famn växte jag ur snabbt. Tror att vi alla gjorde det. Din litenhet. Ändå höll du oss, bar oss i ditt hjärta med maten du lagade, outtröttliga ben som stod upp och lagade all den där maten. Faten som skickades runt, finporslinet och klirret med bestick. Tystnaden när dina smaker mötte våra gomar. Såg vi nånsin dig.
Jag mötte dig ibland i mellanrummet. Innan maten lagades. Innan finporslinet var dukat. Du var då en flicka. Din kropp nätt och dina ögon pigga. I trädgården vilade du med benen i ett annat aktivt läge. Hukade. Planterade. Radade upp blomma intill blomma och drog upp ogräset som växte mellan. Inget tvivel. Du satte en gräns och lät den vara din ledstjärna och ge dig en glittrande kant som tydligt pekade ut riktningen.
Jag famnar dig. Nu. Tar upp minnesbilder av dig och placerar dem i en ordning för att försöka få fatt i hela dig. Igen. Aldrig drömde jag då om att världen kunde snurra utan dig. Avståndet mellan oss har växt. Men inom mig närmar jag mig och känner att du har aldrig kommit mig så nära som nu. Viskande letar jag efter den gen som är din i mig, väcker den till liv och ger den näring för att kunna förändra det som behöver ruckas på.
Balans och oro letar efter varandra. Kanske var din köksbänk en balansbräda som du skickligt manövrerade och visste precis vad som behövdes, spisen på mitten och på var sida om den skapade du det som sen gav oss andra näring, som fick nyfikenheten att växa. 

söndag 15 mars 2020

En berättelse: I barnögons höjd

I barnögons höjd fanns oändligt många prydnadssaker att ta in hemma hos den gamla släktingen. Hon minns hur mamma i hissen på vägen upp nöp henne i kinderna för att hon skulle se rosig och frisk ut. Samma replik sa mamma varje gång, “så här gjorde min mamma på mig när jag var liten, för att jag inte skulle se för blek ut”. Hon minns att hon aldrig riktigt kunde förstå vad mamma menade i hissen, det var som om mamman glömde vem hon var och blev någon annan. Hon var ett friskt barn med rosiga kinder, lite mullig och älskade att springa, klättra, hoppa och röra på sig. Hon var nästan alltid för varm och vägrade både mössa och vantar. 
Men stunden i hissen var kort och hon visste att när hon kom upp skulle den där doften av varmt smör finnas innanför den gamlas dörr. Småkakor. Många sorter på ett fat i tre våningar. I hallen var det trångt, många vuxna som försökte hänga av sig samtidigt, hon smet in mellan de vuxna stora kropparna, smet in i den gamlas famn och drog in doften av hennes andedräkt, hon älskade värmen och mjukheten i hennes hud, kinderna snuddade vid varandra och hon visste att här, i den gamlas hem, här fick hon vara som hon var. 
Den gamla tog hennes hand, och ledde in henne i rummet, finrummet. Där var det dukat med kaffekoppar och fat, guldkant och rosa blommor. Doften av kaffe spred sig när den gamla serverade en kopp till henne, hon tog socker och fyllde koppen till bredden med grädde. Av kakorna tog hon en av varje och la dem i en ordning som passade att äta dem i, chokladsnitten sist. Den gamla såg på henne, lugna blå ögon som tog in henne, höll om henne med blicken. Hon sörplade kaffe, doppade och njöt. 
De vuxna rörde sig runt i den lilla lägenheten, i små klungor, och småpratade med varandra. Då och då vändes en blick mot henne i den klungan som mamma var med i, de log när de såg henne och fortsatte prata. Mammas kusin la alltid huvudet på sne och log mot henne. Det kunde hon inte heller förstå, det där med att lägga huvudet på sne, varför gjorde hon så. 
När kakorna var uppätna reste hon sig upp, fångade den gamlas blick, fick en nick till svar. De visste båda vad hon ville göra nu, en tyst överenskommelse, hon visste att hon fick men frågade ändå alltid sådär med blicken. I den gamlas sovrum fanns en möbel med flera speglar, på en liten hylla långt ner fanns ett träskrin och intill spegelmöbeln en liten fotpall. Hon tog fram pallen och satte sig på den, tog skrinet, drog handen över locket, som var målat med ett landskapsmotiv, lackat och lent att ta på. Hon öppnade och i skrinet fanns mängder av vykort från Nice, Paris, Rom, Lissabon, Brügge, Amsterdam, Köpenhamn, London, Bristol. Hon bläddrade, stannade upp vid ett som det stod Cannes på, sjönk in i bildens strandpromenad. På baksidan fanns hälsningar som hon inte kunde läsa. Snirkliga bokstäver bredde ut sig över kortet, frimärken och stämplar prydde också. Hon fantiserade om spännande äventyr och varma stränder. Hon doftade på korten, som legat i lådan länge. Sorlet från rummet intill vaggade in henne i en egen värld. 

tisdag 4 februari 2020

Låt mars och april bli skrivande månader - kreativt skrivande på Tollare folkhögskola!


Längtar du efter att skriva och komma i kontakt med din kreativa förmåga. Det här är en kurs där vi utforskar och upptäcker det kreativa skrivandet genom kortare och längre skrivövningar. Vi låter oss inspireras av andra kreativa uttryck: bild, musik, rörelse och drama. Tillsammans utforskar vi vår kreativitet. På ett lekfullt sätt öppnar vi dörren till det kreativa skrivandet och prövar att skriva poesi och prosa. Inga förkunskaper krävs. Vi träffas två helger under våren.



Kursledare: Alva Uddenberg är skrivpedagog, diplomerad uttryckande konstterapeut och folkhögskollärare. Hon arbetar som skrivarlärare på Sundbybergs folkhögskola, håller kortare kurser och workshop inom kreativt skapande. Sedan 2001 har hon arbetat med skrivarkurser. 

Kurstider:
14-15 mars (mellan kl 9,30 – 16,00 både lördag och söndag)
18-19 april (mellan kl 9,30 -16.00 både lördag och söndag)
Pris: 1525 kr (material 400 kr och fika, lunch, fika 225 kr/dag)
Sista anmälningsdag: 28 februari 2020
Kursledare: Alva Uddenberg
alva.uddenberg@gmail.com
ANMÄL DIG HÄR:  info@tollare.org 
Vid anmälan ska du ange:
  • Kursens namn
  • Kurstid
  • Fullständiga namn och adressuppgifter
  • Personnummer
  • Eventuellt boende
  • Skriv också gärna en kort text om varför du vill gå kursen
Anmälan är bindande.

onsdag 30 oktober 2019

Kreativt skrivande 3 helger våren 2020 på Tollare folkhögskola!



Längtar du efter att skriva och komma i kontakt med din kreativa förmåga. Det här är en kurs där vi utforskar och upptäcker det kreativa skrivandet genom kortare och längre skrivövningar. Vi låter oss inspireras av andra kreativa uttryck: bild, musik, rörelse och drama. Tillsammans utforskar vi vår kreativitet. På ett lekfullt sätt öppnar vi dörren till det kreativa skrivandet och prövar att skriva poesi och prosa. Inga förkunskaper krävs. Vi träffas tre helger under våren.

Kursledare: Alva Uddenberg är skrivpedagog, diplomerad uttryckande konstterapeut och folkhögskollärare. Hon arbetar som skrivarlärare på Sundbybergs folkhögskola, håller kortare kurser och workshop inom kreativt skapande. Sedan 2001 har hon arbetat med skrivarkurser. 2007 kom hennes diktsamling “Jag önskar rymden fanns i oss alla”.


Kurstider:
8-9 februari (mellan kl 9,30 – 16,00 både lördag och söndag)
14-15 mars (mellan kl 9,30 – 16,00 både lördag och söndag)
18-19 april (mellan kl 9,30 -16.00 både lördag och söndag)
Pris: 1.850 kr (material 500 kr och fika, lunch, fika 225 kr/dag)
Sista anmälningsdag: 31 januari 2020
Kursledare: Alva Uddenberg
alva.uddenberg@gmail.com
ANMÄL DIG HÄR: info@tollare.org
Vid anmälan ska du ange:
  • Kursens namn
  • Kurstid
  • Fullständiga namn och adressuppgifter
  • Personnummer
  • Eventuellt boende
  • Skriv också gärna en kort text om varför du vill gå kursen
Anmälan är bindande.

tisdag 22 oktober 2019

Uttryckande konstterapi - individuell terapi

Livet är en resa. 
Var är du? Vart är du på väg? Vad bär du med dig?



Jag heter Alva Uddenberg och är diplomerad uttryckande konstterapeut (grundläggande utbildning i psykoterapi). Nu tar jag emot klienter i uttryckande konstterapi. 

Med uttryckande konstterapi utforskar du dig själv och din livsväg med hjälp av de konstnärliga uttrycken; bild, dans, rörelse, poesi, drama, musik och berättande. 

Varje session tar sin utgångspunkt i samtalet och vad som är aktuellt för dig att arbeta med, de olika konstnärliga uttrycken blir sedan ett sätt att fördjupa och närma sig det mest angelägna. 
Vi träffas 3 gånger för inledande samtal för att se vad du behöver arbeta med. Terapin omfattar minst 15 gånger + 3 inledande samtal. 

För mig är poesi och berättande ett sätt att utforska och försöka förstå mig själv och den värld jag lever i. Med den uttryckande konsten har jag fått syn på hur de olika uttrycksformerna tillsammans kan skapa ett större livsutrymme och göra livet mer meningsfullt. I mer än 20 år har jag arbetat som folkhögskollärare med skrivande, berättande och litteratur.

Sedan september 2019 är jag en del av reTreats-Svedmyra där jag tar emot klienter på tisdagar klockan 9-12. 



Varmt välkommen att höra av dig!
 alva.uddenberg@gmail.com eller 070 433 70 14


onsdag 18 september 2019

FULLTECKNAD! - Kreativt skrivande 2 helger hösten 2019 på Tollare folkhögskola!


Längtar du efter att skriva och komma i kontakt med din kreativa förmåga. Det här är en kurs där vi utforskar och upptäcker det kreativa skrivandet genom kortare och längre skrivövningar. Vi låter oss inspireras av andra kreativa uttryck: bild, musik, rörelse och drama. Tillsammans utforskar vi vår kreativitet. På ett lekfullt sätt öppnar vi dörren till det kreativa skrivandet och prövar att skriva poesi och prosa. Inga förkunskaper krävs. Vi träffas två helger under hösten.

Kursledare: Alva Uddenberg är skrivpedagog, diplomerad uttryckande konstterapeut och folkhögskollärare. Hon arbetar som skrivarlärare på Sundbybergs folkhögskola, håller kortare kurser och workshop inom kreativt skapande. Alva tar också emot klienter i uttryckande konstterapi och är en del av reTreats-Svedmyra. Sedan 2001 har hon arbetat med skrivarkurser. 2007 kom hennes diktsamling “Jag önskar rymden fanns i oss alla”.

Kurstider:
19-20 oktober (mellan kl 9,30 – 16,00 både lördag och söndag)
23-24 november (mellan kl 9,30 – 16,00 både lördag och söndag)
Pris: 1.300 kr (material 400 kr och fika, lunch, fika 225 kr/dag)
Sista anmälningsdag: snarast!
Kursledare: Alva Uddenberg
alva.uddenberg@gmail.com
ANMÄL DIG HÄR: info@tollare.org
Vid anmälan ska du ange:
  • Kursens namn
  • Kurstid
  • Fullständiga namn och adressuppgifter
  • Personnummer
  • Eventuellt boende

fredag 23 augusti 2019

Kreativt skrivande 2 helger hösten 2019



Längtar du efter att skriva och komma i kontakt med din kreativa förmåga. Det här är en kurs där vi utforskar och upptäcker det kreativa skrivandet genom kortare och längre skrivövningar. Vi låter oss inspireras av andra kreativa uttryck: bild, musik, rörelse och drama. Tillsammans utforskar vi vår kreativitet. På ett lekfullt sätt öppnar vi dörren till det kreativa skrivandet och prövar att skriva poesi och prosa. Inga förkunskaper krävs. Vi träffas två helger under hösten.

Kursledare: Alva Uddenberg är skrivpedagog, diplomerad uttryckande konstterapeut och folkhögskollärare. Hon arbetar som skrivarlärare på Sundbybergs folkhögskola, håller kortare kurser och workshop inom kreativt skapande. Alva tar också emot klienter i uttryckande konstterapi och är en del av reTreats-Svedmyra. Sedan 2001 har hon arbetat med skrivarkurser. 2007 kom hennes diktsamling “Jag önskar rymden fanns i oss alla”. 

Kurstider:
19-20 oktober
23-24 november

För anmälan kontakta info@tollare.org



onsdag 5 december 2018

Kreativt skrivande 3 helger våren 2019



Längtar du efter att skriva och komma i kontakt med din kreativa förmåga.
Det här är en kurs där vi utforskar och upptäcker det kreativa skrivandet genom kortare och längre skrivövningar. Under tre helger går vi in i skrivandet och upptäcker poesin och prosan. Ingången till skrivandet kan vara en bild, ett musikstycke, rörelse eller nåt i naturen.

Välkommen!

För mer information och anmälan:

Kreativt skrivande 3 helger våren 2019

onsdag 24 oktober 2018

Skriver du och vill utforska din skrivprocess och utveckla ditt skrivande?

Kursen Ett skrivande rum, är på distans, och jag har utvecklat den för att du som skriver just ska ha möjlighet att både skapa tid och rum för ditt skrivande.

Kursen är 50% av heltid och vid fem tillfällen (torsdag-fredag) ses vi på Sundbybergs folkhögskola. På träffarna samtalar vi om text, gör gemensamma skrivövningar och diskuterar litteratur. Mellan träffarna har vi skrivövningar och inlämningar på nätet.

Jag vill med kursen skapa ett skrivande rum där du har möjlighet att både inspireras och utvecklas i ditt skrivande.

Läs mer om kursen på Sundbybergs folkhögskolas hemsida:

Ansök senast 1 november 2018!
Välkommen!

lördag 9 juni 2018

Hennes liv var som julafton

Staden är fortfarande densamma, gatorna ligger kvar och husen står där ännu stadigt. Sofi vandrar runt och hoppas att hennes kropp ska hitta tillbaka till faster Elsa, hon som gav Sofi kramar och lät henne sitta i knät, hon som hade mintsmakande pastiller i en porslinsburk med lock på bordet i salongen, hon som tog fram de små kortlekarna och visade Sofi hur en kunde spela med sig själv, lägga patiens. Hon som sa till Sofi att männen de vill bara en sak, tänk efter vad vill du. Hon som rökte starka cigaretter, målade naglarna röda, hade körkort och bil och åkte ensam ner till södra Europa. Sofi tänker på Elsa, tänker på att hon var som syre, det gick alltid lättare att andas efter ett besök hos Elsa. I hennes lägenhet dracks det svart starkt kaffe medan cigaretterna låg och pyrde i sina askkoppar, teven stod på när någon viktig sportfinal var på gång. Gränserna var helt andra hemma hos Elsa. Hos henne kunde man få wienerbröd vilken dag som helst, dagsfärska och till lunch åt hon alltid filmjölk med lite gräddfil, mald ingefära och kanel. Elsa plockade ut vilka delar hon ville ha i sitt liv, hon skapade något eget, satte sina egna gränser och skrev poesi på kvällarna. Sofi älskade Elsa. Det var aldrig något annat än trygghet och värme, aldrig en ilsken ton, aldrig en irriterad min. Elsa var en människa som gjort sin inre resa lika omedvetet som hon medvetet valt att inte gifta sig. Hennes liv var som julafton, fullt av god mat, härliga paket och en känsla av att hon aldrig ville att det skulle ta slut. Hon ville leva. Helt igenom leva, nyfiket se ut varje morgon medan radionyheterna klingade i bakgrunden. Sofi tittade upp längs gatan och såg att det röda trähuset där Elsa bott målats om. Det var gult nu. Hon ställde sig på andra sidan gatan så att blicken skulle räcka för att ta in hela fasaden. Trähuset hade tre våningar och Elsa hade bott på hörnet högst upp, där fanns ett franskt fönster och balkongdörren stod på glänt, en tunn gardin fladdrade ut och svagt hörde Sofi en pianomelodi leta sig ner till gatan där hon stod. Det var tidig morgon. Det var söndag. Det var mycket länge sen som hon stått här. Sofi kan inte låta bli att gå fram och känna på dörrhandtaget och kika in genom portens fönster. Det är sig likt därinne. Inombords ligger bitarna på plats, kroppen är påfylld av det särskilda elixir som bara Elsas närvaro kan skapa. Hon vänder sig om och går gatan ner, hon vet att tiden har passerat decennier sedan hon och Elsa satt vid salongsbordet och la patiens ändå skapar de inre bilderna det som Sofi behöver just nu. En egen plats. Ensamheten behöver en plats där hon kan känna igen sig, där hon kan vara tillsammans med sig själv, sina tankar och sina minnen. Utanför Elsas hus vibrera luften av den kyla som blåst in under natten, hon drar upp mössan ur fickan och sätter på sig den, drar halsduken ett extra varv och bestämmer sig för att den här dagen vänder det, nu kommer livet att öppna sig för henne, nu känner hon sig trygg och älskad och med den blicken tänker hon möta världen. Det blir inte bättre än så här. Det här är det bästa, det är Sofis julafton som just har börjat och hon vill att den aldrig tar slut.

fredag 30 mars 2018

Ett skrivande rum - distanskurs 50% hösten 2018!


Skriver du och vill utforska din skrivprocess och utveckla ditt skrivande?



Kursen Ett skrivande rum, är på distans, och jag har utvecklat den för att du som skriver just ska ha möjlighet att både skapa tid och rum för ditt skrivande.

Kursen är 50% av heltid och två dagar i månaden ses vi på Sundbybergs folkhögskola.

På träffarna samtalar vi om text, gör gemensamma skrivövningar och diskuterar litteratur.

Mellan träffarna har vi skrivövningar på nätet.

Jag vill med kursen skapa ett skrivande rum där du har möjlighet att både inspireras och utvecklas i ditt skrivande.



tisdag 20 mars 2018

Essä: Om det inre barnet i relation till berättelsen “Kortspelet” av Selma Lagerlöf


"Mamma vet allt", skriver Selma Lagerlöf upprepade gånger i berättelsen Kortspelet, som handlar om hur Selma som 12-åring möter sin egen vrede. Det som stannar kvar hos mig är hur de samspelar; barn och mor. Den givna tillflykten är mammas famn, hon tar emot med sin kropp, säger inget utan ger sitt barn den famn hon behöver. För under den vrede som Selma känner finns rädsla, och rädslan blir mött. Barnet stannar i famnen och mamma leder henne upp till sängen, där bäddar hon i ordning barnets säng.

Barnet tänker först inte gå och lägga sig, mamman fortsätter pyssla med sängen och barnet får nu en inre upplevelse, hennes ögon vänds inåt och hon får syn på ett odjur som bor i henne, det har tagit sig upp ur gyttja och ut ur en djup håla. Det som händer sen är att Selma bestämmer sig för att detta vilddjur aldrig mer ska få komma fram. Mamma har bäddat klart och barnet lägger sig i sängen, barnet och mamman är överens om att nästa dag skall Selma be sin farbror om förlåtelse. Mamman sitter bredvid sitt barn tills hon somnar. Återkommande i berättelsen är “mamma vet allt”.

Det ordlösa, det som inte behöver sägas, barnet som förstår, får trygghet och tid att upptäcka sig själv, sin vrede och vad hon behöver göra med sin vrede. Mamman håller henne, i famnen och den fysiska närheten att bli mottagen i sin ilska och i sin vrede, att få vara med den, ger Selma möjlighet att se på sig själv med distans.

Berättelsen berör mig, mitt inre, barnet som upplevde vreden. Den vrede som ofta väcks i en känsla av rädsla, rädslan att inte få vara med, att inte göra rätt, att inte bli förstådd. Så väcks vreden och vem vill möta någon som är vred? Men ett barn. Ett barn behöver sin hamn, sin trygghet, ett barn behöver bli hållen. Det är om en blir hållen som barn som en sen vet hur en håller sig själv som vuxen. Just så, att det där djuret, vredens inre djur, vill en kunna tygla. Ilskan och vreden blir så snabbt en känsla av skam, skam över att inte känna sig som andra, att känna sig lämnad och utpekad.
I skammen är det svårt att få syn på sig själv och svårt att då möta världen. I berättelsen möter inte Selma skam utan hon får utrymme att se sin egen vrede, och det blir möjligt att agera, hennes rörlighet begränsas inte genom skam utan hon blir istället vägledd, ej lämnad ensam, modern är med henne i denna inre resa, “mamma vet allt”.

Min tankar går till det engelska ordet ‘behave’ som i sin ursprungliga betydelse handlar om att härbärgera, sitt liv och sig själv, ordet som rymmer både to be och to have, att vara och att ha/hålla. För att kunna detta behöver en som barn få tillgång till sig själv, vägledd av sin mor blir barnet i denna berättelse sin egen, hon får syn på vilka krafter hon rymmer och hon får tillgång till sina egna redskap för att ta hand om krafterna. Det skapar möjligheten för detta barn att bli motståndskraftig, att finna sina sätt att möta sig själv i olika tillstånd och se vad som behövs, vilket behov hon har.
När mamman går undan med barnet ger hon barnet ett fysiskt rum, ett utrymme att vara i detta tillstånd, att låta känslostormen bedarra. Inte ett ord om att vad som lämpligt eller inte, inte ett ord om att barnet inte får känna det som barnet känner. Här menar jag att visdomen i denna berättelse ligger, att mamman ger barnet möjlighet att vara kvar i känslan. Mamman håller henne och känslan växer inte, istället avtar den och barnet kan själv känna vad som händer i henne. Hon ser vreden i ögonen, hon står ansikte mot ansikte med sin egen vrede och hon fattar själv ett beslut om vad hon vill göra med sin vrede.

Jag ser mitt inre barn i drömmen i natt, en liten vilsen varelse som tultar runt, ett förspråkligt barn, men likväl full av känslor som förvirrar, kanske är det i drömmen mer en bild av mitt inre känsloliv idag än en minnesbild av hur det var då. Jag tänker att det är så, men denna förvirring idag, kan ha sina rötter i det förspråkliga barnet. Hur togs hon emot i världen? Hur såg hållandet ut? Vem höll henne nära, nära i tanke och känsla? Vad är det som gör att jag inte fullt ut upplever att jag blir mottagen som den jag är? .Jag tror allmänmänskliga frågor som stiger fram hos många människor då och då. Nu gav berättelsen mig, och kanske någon annan, nya, tydligare frågor att fundera över. I skrivandet skapas ett tillstånd där jag kan se genom bokstäverna på mig själv en stund. Jag stannar upp vid mitt eget inre barn och är med det. Tar hand om den där lilla lilla människan som känner sig övergiven i en stor värld.
För barnet skapar ironi distans. Känslor är inte farliga men behöver få komma ut, det är det egna rummet som gjort det möjligt för mig att vara med mig själv, med mitt inre barn. Att skriva skapar utrymme, att läsa Kortspelet skapar förståelse för något som en själv upplevt. Frågan om det finns någon annan som vill och orkar vara med mig fullt ut, den frågan går att möta. För var och en av oss är det så att vi behöver vara med oss själva. Jag behöver vara med mig själv, jag behöver stå kvar och hålla om mitt inre barn. Jag behöver själv bädda sängen och göra det mjukt och mysigt och skönt för detta barn så att det i lugn och ro får känna allt det som känns och i det kan se hur och att det faktiskt går att reglera känslorna.
Alla känslor finns där och det som uppstår kan aldrig vara fel, det som uppstår behöver bli mött. Barnet kan jag hålla, jag är vuxen nu och jag kan hålla det och ge detta barn det som det behöver; en mjuk röst, en sång, en skriven dikt, en målad bild, en promenad, ett fotografi, en springtur, en dagdröm, en resa, ett möte, samvaro med vänner, med familj, med dem jag älskar, med en bok, med en berättelse - närvaro!
Här och nu går att göra annorlunda, här och nu uppstår utifrån det som nyss hände, här och nu kan jag välja något annat. Jag kan välja att älska det lilla barnet och jag kan välja att ge barnet utrymme när känslorna blir stora och behöver utrymme. När odjuret kryper fram kan jag reglera det, låta det få finnas tillsammans med mig den stund som behövs och sedan låta det träda tillbaka. Och sen bara fortsätta älska den inre härliga ungen som är full av liv, idéer och nyfikenhet - som vill möta livet och världen och alla människor som hon längtar efter att skapa tillsammans med.

Gränsen för vreden, energin som finns där, ger möjlighet för kreativiteten och skapandet att växa. Där kan känslorna ta form, i att skapa relationer med andra, i att skapa ord och berättelser, i att skapa bilder och fotografier, i att skapa en värld som är möjlig för hela människan att leva i - en värld där alla sidor får sitt utrymme, där det som uppstår får finnas.



fredag 22 december 2017

i ögonblicket

i ögonblicket vilar en oändlighet
upprepning av vardagliga handlingar skapar evighet

när snödroppen slår ut ser jag hela våren komma
när höstlövet faller ser jag hela skogen falla
när snöflingan dalar ner ser jag hur vintern lägger sitt täcke över marken
när solstrålen bländar mig känner jag hela sommarens värme


i ögonblicket vilar oändligheten


fredag 12 maj 2017

Det gråa, så många nyanser men ändå grått

Silvergrå är fasaden på den timrade stugan, ljusgrå är himlen som ligger över stugan, askgrå är kvinnan som föder en flicka och som föder alla de andra flickorna i längtan efter en pojke.

Vindilen drar genom luften, osynliga silvergrå spikar slår mot kinden, det river och sliter i vinden och snön har ett yttersta skikt som är hårt och vasst. För lätta barnfötter bär skaren men när mamman med de långa kjolarna och den tunga barnafödande kroppen går över gärdet då brister ytan och hon trampar djupa spår i snön. Döttrarna skuttar efter och leker att spåren är öar och allt det andra hav med odjur med vassa tänder. Nu skenar hästarna i hagen och den tunga kvinnokroppen stannar upp i sin rörelse som om hon grips av en frusen rädsla. Döttrarna ser sin mor men låter inget hindra dem från att fortsätta sin lek genom snön och över gärdet. Modern vandrar vidare utan att förstå vad som fick henne att stanna. Nu bryter solens ljus igenom de tjocka molntäcket och hennes blick blir klar och en fågel kvittrar till när de passerar björken som lövlös breder ut sina grenar i luften där vinden tar tag. Den tunga kvinnokroppen tar om stammen på björken, hon håller om den, lägger sin kind intill barken som är kall och len och gjord i tunna papperslika lager. Döttrarna skuttar efter sin mor. Så stannar de inför bilden av henne intill stammen, ser på varandra med blickar som undrar och finner en värme hos varandra, långsamt drar de sig närmare sin mor och när de är alldeles nära omfamnar de kjolarna som tungt hänger nerför kroppen. Flickornas armar håller om varsitt ben, de stadiga som vandrat långt och ständigt är i rörelse för alltid finns det något som behöver hämtas eller lagas, det finns alltid en punkt att lämna och en punkt att gå till. Stadigt håller flickorna sin mors ben, hon vrider på huvudet och blicken faller över hennes axel där ser hon sin ena flicka krama och gosa med näsan i kjoltyget, så vrider hon och ser åt andra hållet och även där ligger en näsa tätt intill och starka små armar håller om hennes lår. Moderskroppen tar ett ännu stadigare tag om björkstammen och låter all längtan stanna mellan det som är nu och det som varit.

fredag 9 september 2016

Ett skrivande rum - dags att ansöka

I januari 2017 startar en ny skrivarkurs på Sundbybergs folkhögskola, Ett skrivande rum. Det är en distanskurs där vi kommer att träffas 1 dag i månaden på folkhögskolan. Läs mer om kursen på skolans hemsida.

http://sundbybergsfolkhogskola.se/page.php?p=78&m=&m=93


söndag 17 april 2016